Jeg og mitt arbeide, med historien om

                                            Jonas Øglænd

Her er mine dager om Tempo historien, fra

                                   12. til og med 19. oktober.

12. okt 2020

Om noe er sikkert, så er det at ingenting er sikkert. Måtte innse at i det store bildet av Tempoens "fødsel", så må alle med. Derfor ble det en lang økt i dag, 5 timer bak skjerm og tastatur er mye og jeg kunne ikke slutte av før "siste" tegn var satt. Er sikker på at om noen hadde lest teksten nå, så hadde de sagt at dette er "forvirrende" og da kunne jeg sagt at det er bra, for sånn var det den gang.

Ingenting var evig, heller ikke merkenavn. Noen ganger står de for fall og da gjelder det å være fremoverlent.

Jeg har sagt det mange ganger, selv om de fleste er fullstendig klar over det, enhver bedrift har to liv, det offisielle og det uoffisielle, og jeg er på sistnevnte arena. Og sånt sett blir jeg helt matt og sliten av hvor hektisk man hadde hos Jonas Øglænd den gang.

Jeg tenker og ser at jo lengre du går tilbake i tid, jo vanskeligere var det å etablere en produksjon.

Nå, tror jeg at jeg kan si at jeg skal ta fatt på modellåret 1934. Nå blir lettere, mer oversiktlig og lettere å forstå. I min tid hadde vi fokus på en vares livssyklus, sånn var det den gang og, men da hadde man andre navn og formuleringer, tror ikke en vares livssyklus var oppfunnet den gang..

15. okt 2020

Sist skrev jeg dette: Neste orientering må jo være om 1934, tror jeg.. Og sånn ble det altså ikke.

Noen ganger som vinden, så går både dagen og dagene i en helt annen retning, sånn er det bare.

På tirsdag var det tilbake på jobb på Vitenfabrikken, hvor det for meg sammen med beste kollegaer går i formidling av Jonas Øglænd historien. Slik ble det både på tirsdagen og onsdagen, og kan love at her er det bånn gass, så planlegging er ytterst viktig.

Her er jeg bakenfor butikk og resepsjonen på Vitenfabrikken. 10manns DBS sykkelen er attraktiv for både små og store, det knipses i kamera og mobiler.

Vi har besøk av 5. klasse som blir tatt med tilbake til 1950 årene, og skal lære om produksjon på konfeksjon og sykkel-fabrikken, samt teste en Tempo motorsykkel som er ferdig produsert.

Å kjøre denne gjennom gatene i Sandnes er kjekt for de yngre, men jammen er det og kjekt for de voksne, de smiler og ler.

Så måtte jeg på torsdag og i dag slippe alt jeg hadde i hendene og planlagt, en del DBS brosjyrer måtte skannes og være ferdig til i dag kveld (fredag). Å skanne tar mer tid enn hva du måtte tro, kanskje 4 dager på en normal brosjyre. 

Verdens beste skanner, tror jeg nærmer meg 45000 dokumenter om Jonas Øglænd, som er skannet og arkivert. Riktignok begynner den å slite litt i fart, og ledd som knaker, men den holder fremdeles.

I går fikk jeg besøk av en som jeg ikke har sett på lenge, verdens greieste Leon Skretting fra Bryne.

Han har samme sykdom som mange andre av oss, han er samler på sin hals og er en entusiast på Tempo Handy mopeden, og DBS sykler produsert av Jonas Øglænd i Sandnes.

Her en reklame for dagspressen, i 1954, for Tempo Handy, spør du meg, så er det Norges første serieproduserte moped.

Leon og meg i Øglænds-rommet som jeg har hjemme. 5 timer fløy av gårde, men vi fikk utnytte tiden til mangt og mye.

Setter stor pris på ryddige og gode mennesker, så dette var et kjekt besøk.

I morgen er det lørdag 17. oktober, kvelden er viet til Jonas Øglænd og Tempo. 

Jeg lover på ære og samvittighet at da skal året 1934 og Tempo få all sin oppmerksomhet.

18. okt 2020

Det er ikke til å tro, 1934 er i grove trekk i boks. Med grove trekk menes at det senere kommer flere gjennomlesinger, disposisjonsvurdering og sjekk av dato, år og kilder.

Det som og er godt, er selve historien om Tempo, viktige brikker og handlinger kommer som perler på en snor, og sammen blir det et stort bilde.

Bak suksesser er det mennesker, ofte mennesker du nesten kommer tilfeldig over i et historisk tilbakeblikk. 

Jeg prøver å få alle med og håper jo at det blir kjekt for etterkommerne til disse å lese.

Og hva kan jeg si sånn generelt om 1934 og motorsykkelområdet, da må det være at hjelpe meg så travelt man hadde det. Man "sloss" på flere arenaer og så langt og ut fra det jeg vet, så "vant" man alle "slagene"

Er så heldig å ha en vinterhage utenfor Øglændsrommet, og utenfor denne, ca 2 meter fra meg er det ofte besøk som stadig muntrer opp med sin travelhet.

I morgen går jeg løst på modellåret 1935, og det er nå man virkelig ser hvordan sykkelområdets fortreffeligheter slår inn i motorsektoren.

Ser at over tid blir denne siden for lang, det blir for mye skrolling, noe som sikkert blir irriterende, så her må jeg finne en løsning.

19. okt 2020

Sier det med en gang, 1935 er done...   Gikk veldig greit og etter en oppdelt økt på til sammen 7 timer, så var året i "boks"

Sier det igjen, det har tatt utrolig med tid å bygge opp et digitalt arkiv, men hjelpe meg så godt jeg høster av det nå. Hva kan man si om Tempo i 1935 da, jo at mye av det grunnarbeidet som Jonas Øglænd la ned i motorsektoren, skulle nå komme til sin nytte.

Bygget den gang, sett i dag i 2020. Hver gang jeg går forbi i forbindelse med byvandringer i regi av Vitenfabrikken, så formidler jeg her mye av historien også om Tempo.

Det passer godt nå i 1935 å fase inn produktutviklingen hos Jonas Øglænd, og tenk i kulissene den gang, så lå en ressurs som skulle bli en formidabel suksess i Tempo historien.

Og enda bedre, om noen dager skal jeg treffe et familiemedlem som med seg har både bilder og historier, om ressursen den gang.

Hvem har sagt at sort er fargen, eller var det noen andre som mente noe annet.

Jan Erik Holmen