Jeg og mitt arbeide, med historien om

                                            Jonas Øglænd

Her er mine dager om Tempo historien, fra

                                            1. til 30. mars 2021

1. mars 2021

Har av ulike årsaker, som et kraftig overtråkk av fot, måtte bruke tid på lege, smertestillende og en anstrengt tid med manglende fokus på historien om Tempo, sånn er det bare.

Men er i gassen nå, vi skriver 1956 og Tempo er i en enorm driv, produksjonen går alt den makter, men klarer ikke å holde tritt med etterspørselen av Tempoer.

Jonas Øglænd bygger stadig ut i Vågen området i Sandnes og per 1956 er fabrikken på ufattelige 30.000 kvm.

1988 Jonas Øglænd sine eiendommer på Våg

I en slik enorm framgang, så vil det lett knake i ulike sammenføyninger internt i bedriften. Nye og yngre krefter rasler med nye tanker og man flytter blikket ut forbi landets grenser. 

Forside.jpg

Flere og flere hos Jonas Øglænd innenfor administrasjon, produktutvikling, reklame og flere, stilte det fornuftige og berettige spørsmålet: Hvem er vi og hvor skal vi hen. Hva gjør våre konkurrenter og hva er det de ikke gjør. 

Man hadde ikke de nødvendige resursene til å skape en ny trend, og det trengte man heller ikke hos Jonas Øglænd.

Bransjen i hele Europa fikk prosesser som ble mer og mer like, ut fra disse måtte Jonas Øglænd og Tempo finne sin "knagg", fra ide til det ferdige produkt. 

Radex – Kopi.jpg

Disse spørsmålene var meget viktige, å hvile på enorme salgstall, tomme lager og en etterspørsel man aldri hadde sett før, var og farlig. Tempoens store salg fikk en drahjelp av krefter som snart ville ebbe ut, og da måtte man være klar mer enn noen gang. 

16. mars 2021

Begynner å svette vel mye, for det er vanvittig krevende å føre Tempohistorien ned på papiret. Forretningsområdet Tempo formelig sluker resurser og man må være på så mange fronter.

I det ene stunden jobber man med formler for sammenføying av rammerør til Tempo, mens man samtidig forer Sachs med nyttig informasjon som skal gjøre Sachs en enda bedre motor.

Forstå det den som kan, og det gjelder din Tempo 1956 modell.

Vedr sveising av rammer – Kopi.jpg
1940 Einar Tønnessen.jpg

''Han'', var med å bestemme hvordan din 1956 modell Tempo skulle fremstå, og han jobbet ikke engang på fabrikken. 

Han var ikke en gang interessert i verken mopeder eller motorsykler. Hans hode var en helt annen plass, hans virke strakk seg lang ut, forbi landegrenser og kontinent, men allikevel var han en Tempo mann, helt utrolig og ikke forventet spør du meg.

Man sa ofte hos Jonas Øglænd at man måtte tenke kortsiktig og langsiktig, korte og lange penger. Disse og mange andre uttrykk kommer fra 1950 årene og fulgte bedriften i alle år, og har og preget meg helt frem til i dag..

1957 Forhandlerkatalog Tempo Handy, Comf

Det var ikke slik at Jonas Øglænd kunne bare plukke ulike ferdige komponenter fra ulike leverandører, og montere disse på utvalgte Tempoer.

1957 Forhandlerkatalog Tempo Handy, Comf
1957 Forhandlerkatalog Tempo Handy, Comf

Jonas Øglænd med de musklene de hadde den gang i 1956, så var Tempo et respektabel varemerke. Flere underleverandører i Europa måtte lytte til ''Tempo'' og forme sine produkter etter de anbefalinger som kom fra Sandnes. 

0304a_image.jpg

Dette symbolet har du sikkert sett på TV- skjermen i et av hjørnene, mens du så på Farmen eller andre populære program.

Dette er ikke nytt, Jonas Øglænd og Tempo gjorde dette for 65 år siden, noen må jo brøyte vei, sånn er det bare.

22. mars 2021

Jobber så raskt jeg kan uten å gjøre de altfor store feilene, som må rettes i ettertid. Er på tampen av 1956 som føres inn i tekst, og jammen er det mye å holde tak i.

Jonas Øglænd og Tempo jobber aktivt på flere fronter, ikke minst innenfor produksjonen som stadig trenger sine investeringer. Flere av investeringene var så omfattende at de måtte gjøres i avviklingen av de ansattes ferie, for da var belastingen i produksjonen minst.

img347 – Kopi (2).jpg
img347 – Kopi.jpg

Ikke mange i dag som er klar over det omfattende arbeidet som lå i kulissene til  produksjonen av Tempoer. At disse holdt den kvalitet som var forventet og lovet.

Jeg har igjen å ta for meg produktutviklingen som var presset til det ytterste i å få frem nye Tempo modeller tidsnok til salgs og markedsavdelingen. Samtidig har regjeringen kontaktet Jonas Øglænd for å oppmuntre og tilrettelegge for at Jonas Øglænd skulle ta inn i Tempo sortimentet nye modeller og motorer.

Tempo og DBS forhandler Helge Seland i L

Å møte kunden via flotte vindusutstillinger er noe som har sin opprinnelse i 1920 og 1930 årene, og sto nå for fall. 

Nyheten Tempo Comfort fikk ikke være i fred særlig lenge før en ny modell pustet den i nakken. 

Sachs sin nyhet medførte at noen av Europas største komponent-produsenter måtte kontakte de som hadde kompetansen, verktøyet og viljen for å hjelpe, Teknisk avdeling hos Jonas Øglænd.

1957 Forhandlerkatalog Tempo Handy, Comf

30. mars 2021

Tempoåret 1956 er unnagjort, slitsomt og tungt, men først og fremst godt å ha fått unna.

Må si det til det kjedsommelige, det er utrolig vanskelig og krevende å skrive historien, mye for at ulik dokumentasjon er ikke 100%. Det samme gjelder og tidsbeskrivelser fra tidsvitner, den er ikke feil, men den er vanskelig å plassere i et korrekt tidsbilde. 

Mye av grunnen til at det er så krevende å skrive historien om Tempo, er at bedriften var så og si i konstant utvikling. Man flyttet på avdelinger, la ned og nye avdelinger kom til. Maskiner ble faset ut og bokstavelig talt, nye maskiner kom inn gjennom vegger og tak.

3.3 Jonas Øglænd fabrikker sommeren 1952
1956 Fabrikkbestyrer Haug er på besøk ho

Over de siste årene har Jonas Øglænd bygget seg opp et ry for sin kompetanse inne ulike områder slik som teknologi innen bearbeidelse av råvarer, logistikk og hvordan man bearbeidet de ulike marked.

Her er det en ekstern bedriftsleder som er på besøk og får presentert ulike sveiseløsninger av rammerør.

1956 Årets sommertur for ansatte gikk ti
1956 Årets sommertur for ansatte gikk ti

Man kan ikke bare jobbe, på et eller annet tidspunkt må noen si stopp, at nå tar vi en pause og gjøre noe annet.

Årets sommertur arrangert av firmaet, for ansatte,  fylte opp flere båter med 2000 gjester, ansatte med ektefelle og barn. 

Det ble delt ut 8000 is, 4500 flasker med brus og 1400 kilo med lapskaus. Konkurranser og fotball, bading og lek, flørting og latter. For noen timer var produksjon av Tempoer, sykler og klær borte og glemt, men kun for en stund.

1956 Barn av ansatte er og med på sommer

Da er denne siden fylt opp og ny flipp tar over.