Jeg og mitt arbeide, med historien om

                                            Jonas Øglænd

Her er mine dager om Tempo historien, fra

                                   3. til og med 10. oktober.

3. okt 2020

Jeg har over lang tid samlet informasjon om bedriften Jonas Øglænd, i nesten 20 år via mine gode kollegaer, men også via konsernets bedriftsmuseum, og ikke mins dokumentasjon som er kommet i ettertid gjennom intervju. 

Samlingen av dokumentasjon utgjør nærmere 43.000 dokumenter, bilder og film. Samlingen er omfattende og har i volum kommet til sin ende. I tiden etter, det vil si det siste året er det brukt betydelig tid i  å optimalisere arkiveringen og tilgangen på informasjon.

Flere har spurt om hva jeg vil gjøre med samlingen og budene har vært mange og er på femsifret beløp. Da sier jeg det samme som jeg har sagt i flere år, samlingen er ikke for salg, målet er at denne unike samlingen skal få sin plass i Jærmuseet, Vitenfabrikken i Sandnes.

4. okt 2020

Det som jeg har brukt den siste tiden på, er å spisse informasjonen og i dette tilfellet er det historien om Tempo. Jeg har lagt opp en tidslinje som starter med den første dokumentasjonen og dermed blir ikke starten 1931, men et annet år.

Summen av dette blir at etter flere sider, så er jeg i dag kommet til 1931, og nå blir det vanskelig. Dette året skjedde det så mye, ikke bare internt i bedriften, men også ute i markedet.

Bildet er fra i dag, står du i dette krysset i Sandnes og ser på bygget som fremdeles heter Huset Vårt, så ser du på begynnelsen, til "Tempo"

6. okt 2020

Her har det ikke bare vært høstferie, med andre ord så har det gått i både arbeid på Vitenfabrikken med historien om Jonas Øglænd, Tempo og en "gevinst" fra Tyskland.

Det foreligger en omfattende avtale mellom alle barne og ungdomsskoler i Sandnes og Vitenfabrikken. Klasse for klasse kommer og får en tidsreise tilbake til Jonas Øglænd i 1950 årene hvor vi tar vi for oss produksjon, kundebehandling, sykkelfabrikk og konfeksjonsfabrikk.

Her er det noen elever i 5. klasse som skal hjelpe til å få produsert ferdig noen sykkelhjul.

De kaster seg over oppgaven med smil og lyst, og HMS,n er selvfølgelig på plass.

Oy, noen har veltet esken med knapper, de må sorteres i henhold til spesifikasjon til produksjonen av Ø-klær.

Her skal det bygges opp et samlebånd for produksjon av trehjulssykler. Det haster veldig å få den ferdig og tatt i bruk, for man har en årsbehov på ca 20.000 stk.

Det hele begynte med en "sint" telefon fra Rosenborg ballklubb. De hadde fått feil størrelser på undertøyet til spillerne. Ordreseddelen ble funnet frem, riktige størrelser ble hentet og krysset av, og det hastet veldig, skulle gå med båt samme dag kl 14.

Jeg har en svakhet for produkttegninger, tegninger av hele produkt, deler av disse eller arbeidstegninger. Merkelig nok finner man de fleste ikke i Norge, men i Tyskland. Når tiden strekker til gjør jeg et sveip, de fleste ganger går det skeis, men noen ganger slår hellet til, slik som tidligere i uken. Vet ikke helt hva jeg skal med disse, så jeg tenker de havner i kjelleren på Vitenfabrikken, i et nyoppført rom med riktig temperatur og fuktighet.

Tidligere visste jeg ikke at tegninger var å finne i Tyskland, men det var under ett intervju at dette kom frem. Nå vet jeg hvem som sendte og hvorfor, så dette skal jeg ta med i historien om Tempo.

I morgen kommer forhåpentlig en ny dag, den skal startes med en gjennomgang i hodet om Tempohistorien, i 1931.

Det er nå det blir spennende, for går historien direkte inn i bestemte årstall, modeller og hvem som gjorde hva. Blir utfordrende å formulere dette og jeg er ingen kløpper på å skrive.

Ny oppdatering kommer i morgen 7. oktober 2020.

7. okt 2020

Bruker mye tid på teksten i historien om Tempo og året 1931 som jeg holder på med nå er krevende. Må stadig surfe rundt i arkivet og hente frem navn, tall og forklaringer, dette tar veldig med tid.

Kalkulatoren er god å ha når produksjonstall skal gås gjennom og er det "hull", så må disse tettes eller forklares. Noen plasser må jeg bar nesten si at dokumentasjonen er mangelfull, sånn er det bare.

En av de første dokument som finnes fra Sachs og lanseringen av de første motorene.

Utdrag fra det eldste dokumentet man har så langt funnet, om begynnelsen av Tempo historien.

Ellers kom det også i dag en overraskelse i posten, denne gang fra Tempovenn Thors Temponips som er en egen gruppe i fjesboka. Han har mye kjekt og jammen og noe veldig nyttig i disse korona tider. En kul maske med logo og filter som kan byttes ut.

Måtte vise fruen i huset at nå har jeg fått maske til både meg og hun, og hun er kresen på bekledning. Hun svarte: Så kult.....

10. okt 2020

Det tastes for harde liver, bøker blir saumfart og det digitale arkivet kommer nå virkelig til sin rett.

Er kommet til 1933 og det første "hullet" som jeg ikke klarer å "tette" er kommet.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, så jeg prøver å være forklarende og få ned mine tanker på mulige forklaringer. 

Dette er et utsnitt fra en av de originale bøkene over rammeproduksjonen til sykkel og motorsykler.

(ikke til salgs, skal til Vitenfabrikken i Sandnes)

Tidligere på en Temposide fikk jeg pes for at jeg sa at rammenummer gikk en tid fra og til nummerering, her er beviset.

Det var kort og kjapt om dagen i dag, ble kun 749 ord i Tempohistorien, men hva gjør det, tid har jeg nok av..

Så er det jo slik at enhver bedrift er i stadig endring, da er det ofte slik at det er personer som står bak disse endringene. Dette har jeg brukt tid på i dag, i historien om Tempo.

Er vel egentlig på tampen av 1933 og i lyset til Tempo, så har Jonas Øglænd tatt opp det berømte sverdet. Har formulert meg så godt jeg kan, slik at man kan "se" forskjellen fra 1933 til 1934.

Tror nesten at jeg er kommet inn i de første månedene til 1934, og hvem skulle tro at impulsene til dette året og til Tempo ikke kom fra Eidsvolls gate i Sandnes, men over 5000 kilometer unna.

Neste økt blir spennende, for nå skal det gå på "skinner"..

1934

Jan Erik Holmen