Jeg og mitt arbeide, med historien om

                                            Jonas Øglænd

Her er mine dager om Tempo historien, januar 2022. 
                                                    

7. mars 2022

1960

Er fremdeles i modellåret 1960 og samler trådene så godt jeg kan. Har mye fokus på Tempo modellene Cross og Sport. Tempo Sport er et resultat av mange års arbeid i å komme nærmere markedet og er sånt sett et levende bevis på den suksessen.

1960 Tempo Motorsykler (8) – Kopi.jpg
1961 Forhandlerkatalog Tempo, for internt bruk, mal før trykking (17) – Kopi.jpg

Rammen til Tempo Cross og Sport er et godt eksempel på hva kravet om effektivisering og kostnadskontroll betydde for disse modellene.
Bare rammen i seg selv vil for produksjonsplanleggingen medføre nærmere 90 arbeidsoperasjoner og en stykkliste på over 140 artikkelnummer.

Salgsmålet dette året var på 20.000 Tempoer, man klarte nesten 21.000 enheter. 

Motordelelageret hadde en verdi av ufattelige 64.000.000 kroner.

Man monterte opp en ferdig Tempo hvert 7. minutt.

Tempo var representert på messe i Frankfurt.

Man inviterte forhandlere av blant annet Tempo, det kom 300 forhandlere.

14353264_max.jpg

Han kontaktet Jonas Øglænd, han skulle på langtur, jorden rundt på en Tempo, en moped.

Det kommer mer...