Gjengen på Soma

4. mars 2019

Tekst og fotor Jan Erik Holmen

Sandnesveien som går fra Sandnes i retning vest mot Sola har i alle år vært en hovedferdselsåre.

Men i en industrihistorisk sammenheng, historien om bedriften Jonas Øglænd så har Sandnesveien ofte blitt brukt til å utprøve prototyper av Tempo, eller i forbindelse med tekniske utfordringer knyttet til ulike Tempoer. Den gangs veistøv har for lenge siden lagt seg og erstattet av nylagt asfalt, men Tempoene går der fremdeles.

Vi er i vår-måneden mars 2017, en mandag med behagelig temperatur, og lyse tider står foran oss. Dette betyr og at for mange Tempoentusiast så er det tid for å klargjøre sine Tempoer for en ny sesong, slik er det og for Somagjengen. Få kilometer etter at jeg har forlatt Sandnes sin tette bebyggelse, så er jeg i jordbruksland. Fremdeles er det aktivt jordbruk i området men så er det og slik at noen gårder velger å gå andre veier, som på denne gården jeg er på vei til. 

Jeg har avtalt å treffe Bjørnar Høiland, en Tempo entusiast på sin hals og med en energi som tar pusten fra de fleste.

Svinger inn til gården og det er ikke mye som skiller den fra nabogårdene, kanskje alle bilene foran er det eneste. Med ett kommer den gode lyden av en kick som er i bevegelse, etterfulgt av den kjente lyden av en Sachs motor som knatrer lystig.

Inne møter jeg Bjørnar Høiland, en trivelig kar som vil det beste for de fleste.

Rommet som møter meg er lyst og trivelig, der hvor det en gang gikk kyr er gulv meislet ned for å få høyde.

På langsidene hvor det er store vindu, er det montert opp langsgående benker hvor den enkelte har fått sin tildelte plass. Noen står for seg selv i sine egne tanker mens de skrur på sin Tempo. En gjeng står samlet og praten går lett om Tempoens finurligheter, om treff og sesongen som står for døren.

Trivelig er det, "rot" finnes, men det er system i rotet, sikkert ned til minste mutter.

Alle har fått sin plass og alle er med.

Drøsen går, fra venstre Anders Sømme, Helge Stangeland og Bjørnulf Aase.

Bjørn Kåre forteller at når de fikk samlet en gjeng på 14 personer og man skulle gjøre lokalet mer trivelig med å prime gulvet, så håpet han at minst to ville komme, men alle 14 kom. Dette er et eksempel på at en av grunnsteinene er å hjelpe hverandre. Anders skyter inn at noen er flinke til å lakkere og noen til å skru i motorer.

De fleste sitter på en kompetanse som andre kan ha nytte av sier Bjørnar og nevner kjapt som å sette opp hjul. 

Her er det Tempoer som dekker store deler av modellutvalget, noen har sin ene Tempo og noen har flere. Felles for de alle er at de jobber mot sesongstart, alt skal være på plass både det tekniske og det visuelle. Lengst nede står en kar med et bremselokk han studerer nøye, ikke godt å si hva han tenker. Det er mangeårig Tempomedlem Steinar Tjessem.

Steinar rengjør bremselokk til sin Fighter.

Steinar sin Fighter er en nydelig sak som er godt på-passet og vedlikeholdt.

Alltid godt med god lagringsplass.

I ett tilstøtende rom er det lagret Tempoer, DBS sykler og til og med en Bodyguard Ergometersykkel. Noen fremstår som klar for bruk og noen må nok vente en tid før de kan rulle på asfalt.

Bjørnar forteller at de innbyrdes har fornuftige priser på deler, priser som alle kan leve med. Og skulle du mangle mynt, noe som de fleste til tider opplever, ja så får du delen du trenger gratis.

Prisen for å leie din egen plass er kr 550.- pr måned, en pris de fleste kan leve med.

Blant Tempoene er den en som tiltrekker mitt blikk, en nydelig Corvette. Eieren av denne nydelige saken er Bjørnulf Aase. 

Bjørnulf Aase på sin nydelige Corvette, og han har flere Tempoer.

Bjørnulf har bakgrunn som bilmekaniker og det i hele 35 år. Han har hatt flere Tempor og på det meste sikkert 10-11 stykker, men nå er noen solgt og han er nå nede i "bare" 8 stykker.

Også han har som mange andre gode minner fra sin ungdom hvor Tempoen var en del av disse. Det var i 1999 han kom inn i Tempoens finurlige verden, han sier han trives med Tempo og han trives i miljøet, og deltar på turer både lokalt, litt lengre borte og helt til Danmark. Han bruker de  fleste Tempoene men Transporteren er nok den han bruker mest.

Det er på Transporteren han liker seg best.

Nytt prosjekt som venter.

Tempoene han har kjøpt blir demontert til minste skrue for så å bygge den opp igjen. Siden han ikke har spesialverktøy, så setter ut for gjennomgang motoren og reparasjon av veiv, her er Geir Sandnes en god mann å bruke.

Normalt bruker han to sesonger på å restaurere en Tempo hvor mye av tiden går med til å få fatt i deler.  Forut for miljøet er det kosen som driver han videre.

Noe av det kjekke med å kjøre Tempo er og alle de gode tilbakemeldingene han får fra ukjente, ukjente som en eller annen gang har hatt ett nært forhold til Tempo.

Ofte er det slik at han nesten ikke får stoppet motoren før noen er smilende på siden for å se og spørre.

Bjørnulf titter bort på en Tempo, sin egen. Han snurrer skrujernet mellom to-tre travle fingrer, han vil nok komme seg videre, gjøre Tempoen klar for sesongen.

Anders gjør en siste justering.

Tid for en test tur av Tempoen.

Bjørnulf og Anders tar Tempoene ut for en test tur, de startet på første kicket og dro rimelig kjapt avgårde.

Jeg mener bestemt at den ene hadde en rimelig og kjent lyd, men er ikke sikker. Men uansett så var det kjekt å være hos gjengen på Soma, jeg tror og at de fikk en rimelig kjekk sesong, hele gjengen.

Jan Erik Holmen